Anglický slovosled nám někdy dokáže pořádně zamotat hlavu, a tak jsem se rozhodla natočit o něm video a všechno to pořádně vysvětlit. Jak anglický slovosled funguje a proč se nám zdá tak… divný? To se dozvíte ve videu a v článku. 😉
S – Subject neboli podmět (kdo, co)
V – Verb neboli sloveso (co dělá)
O – Object neboli předmět (s kým, čemu, komu, o kom, koho, čeho…)
M – Manner neboli způsob (jak, jakým způsobem)
P – Place neboli místo (kde, kam)
T – Time neboli čas (kdy)
I visit my friends every week. – Každý týden navštěvuju své přátele.
I (kdo?) visit (co dělám?) my friends (koho?) every week (kdy?).
He doesn’t speak English very well. – Nemluví moc dobře anglicky.
He (kdo?) doesn’t speak (co dělá?) English (jak? jakým jazykem?) very well (jak?).
They want to go with me to the cinema. – Chtějí jít se mnou do kina.
They (kdo?) want to go (co dělají?) with me (s kým?) to the cinema (kam?).
I like the band very much. – Ta kapela se mi moc líbí.
I (kdo?) like (co dělám?) the band (koho, co?) very much (jak?).
She gets up at five o’clock every day. – Každý den vstává v pět hodin.
She (kdo?) gets up (co dělá?) at five o’clock (kdy, v kolik hodin?) every day (kdy?).
Máte nějaké otázky? Ptejte se. 🙂
Milá paní Markéto,moc děkuji za tuto velmi krásnou a záslužnou výuku angličtiny a přeji hezké Velikonoce a mnoho štěstí.J.Rambousek
Zdravím, Jendo! 🙂 Moc děkuju a přeju i Vám krásné Velikonoce a co nejméně nervů u učení angličtiny. 🙂 Markét
Ďakujem Markétka, za ten slovosled, je to super vysvetlené a začína mi to byť jasnejšie . Kvetka
Ahoj, Kvetko,
to jsem moc ráda, že už to dává větší smysl. 🙂
Milá Markéto,taktéž mnohokrát děkuji.Fakt mě to moc baví.Díky že děláte co děláte!
🙂 Jana Barošová
Moc děkuju, Jane. Jen tak dál. 🙂 Markét
Milá Markéto, už několikrát jsem se začal učit anglicky doma i do kurzu jsem chodil ,ale vždy šlo o biflování a naučil jsem se jen slovíčka . Vyučuješ velice zajímavým způsobem a hlavně všemu rozumím a hlavně začínám mluvit.
Moc ti děkuji Josef
Ahoj, Josefe, paráda, děláte mi radost. :)) Je skvělé, že už se dostavují výsledky, takže jen tak dál. Markét 🙂
Zdravím Vás milá Markét!
Jsem moc nadšená z Vaší srozumitelné výuky angličtiny a to tak, že jsem se přihlásila do EH Premium. Chtěla jsem pouze na zkoušku, ale po prostudování Vašeho komplexního návodu, jsem nadšená. Líbí se mi to tak, že bez váhání budu studovat jen a jen podle EHP. Přiznám se, že mi to jde z tuha, ale baví mě to. Když už nic, tak si oživím mé šedé buňky mozkové🤔! Mějte se krásně a přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší úžasné a tolik smysluplné práci. Hanka
Ahoj, Hanko,
mám velkou radost, že vy máte radost a dobře se vám se mnou učí. Moc děkuju za přízeň a podporu. 🙂 A z toho, že to jde ztuha, si nic nedělejte, to je úplně normální a vlastně to ani samo a jednoduše jít nemá. Jen vás to zkouší, jak moc to chcete a jestli vás tyhle první zádrhele zastaví. Nedejte se, je to maraton plný překážek, ale taky je to zábavné, užitečné a stojí to za to. Přeji hodně sil a pohodových chvil. 🙂
Držím palce,
Markét
Milá Marketo, super práci děláte. Úžasné. Děkuji moc
Hello, Alena, and I thank you for learning English with me. Enjoy! 🙂
Dobrý den Markét,chtěla bych se prosím zeptat na slovosled.Celkem chápu,to jak to vysvětlujete,akorát třeba u té poslední věty jsou ke konci dva časy(v pět hodin a každý týden)a podle čeho mám určit co napsat dřív a co potom:-).A nebo u druhé věty jsou na konci dva způsoby(anglicky a velmi dobře).Děkuji velmi za odpověď.Zdravím Eva
Hi there, Eva,
tady většinou kraluje logika a kontext. 🙂 Co se týče časových údajů, obvykle se postupuje od těch konkrétnějších k obecnějším (tedy od hodin ke dnům, týdnům, měsícům, ročním obdobím až k rokům).
Co se týče způsobů, první jde na řadu ten, který logicky vyplývá ze slovesa, pak ten druhý. Tak třeba: I want to give the book to him. (Já chci dát – co? – tu knihu – komu? – jemu.)
Jinak v té druhé větě se nejedná o dva předměty: He (podmět) doesn’t speak (sloveso) English (předmět) very well (způsob). 😉
Snad to dává větší smysl. 😉
Have a nice day,
Markét